اولین جلسهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی

 
اولین جلسهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، با حضور رئیس و معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در تاریخ دوشنبه ۲۱/۹/۱۳۹۰ ساعت ۱۴ تا ۱۷ در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و با حضور اعضای شورای علمی گروه (به ترتیب الفبا): ۱٫ آقای فریدون اکبری؛ ۲٫ دکتر محمد پارسانسب؛ ۳٫ آقای حسین حسینی‌نژاد؛ ۴٫ دکتر غلامعلی حدّاد عادل؛ ۵٫ دکتر محمد دبیرمقدم؛ ۶٫ دکتر حسن ذوالفقاری؛ ۷٫ دکتر محمدرضا سنگری؛ ۸٫ دکتر شهین نعمت‌زاده؛ ۹٫ دکتر سلیم نیساری؛ ۱۰٫ دکتر عباسعلی وفایی؛ ۱۱٫ دکتر حسین هاجری؛ ۱۲٫ دکتر روح الله هادی؛ ۱۳٫ دکتر محمدجعفر یاحقی تشکیل شد.
    در ابتدای جلسه دکتر حدّاد عادل خطوط کلی و هدف فرهنگستان از تشکیل گروه را تشریح و رهنمودهای لازم را ارائه کرد. وی ضمن بیان سابقهٔ گروه در فرهنگستان و چگونگی و ضرورت تشکیل آن، عمده­ترین انتظارات فرهنگستان از گروه را به شرح زیر برشمرد:
    ۱٫ تهیهٔ سند ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی؛
    ۲٫ تبیین روش­های آموزش زبان، ادب، خط و رسم‌الخط؛
    ۳٫ بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در مناطق دوزبانه؛
    ۴٫ جهت­دهی به مسائل آموزش زبان و ادبیات فارسی در آموزش‌وپرورش، نظیر ساعت، آزمون، محتوا، روش­های آموزش، آموزش معلمان؛
    ۵٫ استفاده از رسم‌الخط و برابرهای ساختهٔ فرهنگستان در کتاب­های درسی؛
    ۶٫ تهیهٔ برنامهٔ سه‌ساله و تشکیل دست‌کم سه کارگروه برای آماده‌سازی محتوا و تصویب در شورا.
     پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد نام گروه به «آموزش زبان و ادبیات فارسی» تغییر یابد. همچنین به دلیل تشکیل گروه برون‌مرزی در فرهنگستان و پیگیری وظایف مربوط به آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در آن گروه، وظایف این حوزه از دستور کار شورا و گروه خارج ­شد. بنا بر تصمیم اعضا، جهت­گیری برنامه­های گروه، بایستی در جهت سیاست­گذاری، برنامه‌ریزی، تعیین خط و مشی­ها و حمایت از فعالیت­­های حوزهٔ آموزش زبان و ادب فارسی باشد تا امور اجرایی.
    در ادامهٔ جلسه وظایف گروه در حوزه­های برنامه­ریزی، پژوهش و ارتباطات به شرح زیر و در چهارده بند به تصویب اعضا رسید تا در جلسهٔ شورای مدیران گروه­ها طرح شود:
    ۱٫ برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای ارتقای سطح آموزش زبان و ادبیات فارسی و اصلاح آن در کشور؛
    ۲٫ پیگیریِ اجرایِ مصوّبه‌های فرهنگستان در تمام کتاب‌های درسی و سایر مواد انتشاراتی و آموزشی؛
    ۳٫ ارزیابی و نقد برنامه‌های تربیت معلمان آموزش زبان و ادبیات فارسی؛
    ۴٫ اجرای پژوهش‌هایی برای نقد علمی وضعیت آموزش زبان و ادبیات فارسی در آموزش‌وپرورش و آموزش عالی؛
    ۵٫ تدوین اصول، اهداف، راهکارها و سیاست‌گذاری­های کلان آموزش زبان و ادبیات فارسی در قالب تدوین منشور و سند ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی و ابلاغ از طریق مراجع مربوط؛
    ۶٫ پیشنهاد تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در حوزهٔ آموزش زبان و ادبیات فارسی و حمایت از آن‌ها؛
    ۷٫ حمایت از مجلات، راه‌اندازی وبگاه، تولید نرم‌افزار برای مراکز دانش‌آموزی و دانشجویی همسو با رویکردها و سیاست‌های فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛
    ۸٫ حمایت از تولیدات در حوزهٔ روش‌های علمی آموزش زبان و ادبیات فارسی در مراکز آموزشی؛
    ۹٫ برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های تخصصی در حوزهٔ آموزش زبان و ادبیات فارسی یا مشارکت در آن‌ها؛
    ۱۰٫ ارتباط مؤثر و تعامل سازنده با وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری؛
    ۱۱٫ همکاری با گروه‌های دیگر فرهنگستان و بهره‌گیری از نتایج فعالیت‌های آنان؛
    ۱۲٫ ارتباط علمی با متخصصان، منتقدان، محققان و انجمن‌های ادبی در عرصهٔ آموزش زبان و ادبیات فارسی.