آغاز به کار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی

 
زبان فارسی با تاریخ و فرهنگ و تمدن ما پیوندی دیرینه و ناگسستنی دارد، به‌طوری‌که امروزه یکی از مهم‌ترین ارکان هویت ملی ما ایرانیان به حساب می‌آید. به همین دلیل، پاسداشت و تقویت زبان فارسی، ارج نهادن به این میراث ارزشمند فرهنگی و استحکام بخشیدن به بنیان هویت ملی ما تلقی می‌شود. علاوه بر این، زبان فارسی زبان رسمی کشور ما و زبان آموزش و ارتباطات فکری و علمی ماست و بخش مهمی از تفکر ما در چارچوب قواعد این زبان شکل می‌گیرد. به همین علت، کیفیت ارتباطات فکری و رشد علمی و فنی ما کاملاً وابسته به کیفیت زبان فارسی است. در کنار این زبان شیرین، ادبیات غنی و شورانگیز فارسی با آثار و متون کهن و گران‌سنگ خود میراثی ارجمند را برای ما و نسل­های بعد به یادگار گذارده‌است. حفظ، توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی، امروزه رسالت مهم یکایک ایرانیان و مؤکد در قانون اساسی و جزو وظایف ذاتی فرهتگستان زبان و ادب فارسی است. بخشی از این رسالت بزرگ گسترش فعالیت­های آموزشی است که با تشکیل گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی محقَّق می­شود. ازاین‌رو، در تاریخ ۱۱/۷/۹۰ با حکم دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر حسن ذوالفقاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مؤلف کتاب­های درسی، به‌عنوان مدیر این گروه انتخاب شد. در اجرای حکم، ابتدا اعضای شورای این گروه، متشکل از اعضای فرهنگستان، مؤلفان کتب درسی و استادان دانشگاه به شرح زیر، به‌عنوان عضو شورا معرفی و احکام آنان از سوی رئیس فرهنگستان صادر شد:
    دکتر حسن انوری، عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مؤلف کتاب­های درسی؛
    آقای فریدون اکبری، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر برنامه­ریزی و تألیف کتاب­های درسی؛
    دکتر محمد پارسانسب، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم و مؤلف کتاب­های درسی؛
    آقای حسین حسینی‌نژاد، دبیر بازنشسته و مدیر مسئول و سردبیر فصلنامهٔ انشا و نویسندگی؛
    دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛
    دکتر محمد دبیرمقدم، عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛
    دکتر حسن ذوالفقاری، مدیر گروه و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مؤلف کتاب­های درسی؛
    دکتر محمدرضا سنگری، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و مؤلف کتاب­های درسی؛
    دکتر شهین نعمت‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و مؤلف کتاب­های درسی؛
    دکتر سلیم نیساری، عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مؤلف کتاب­های درسی؛
    دکتر عباسعلی وفایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس شورای گسترش زبان فارسی؛
    دکتر حسین هاجری، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی انتشارات سمت؛
    دکتر روح الله هادی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مؤلف کتاب­های درسی؛
    دکتر محمدجعفر یاحقی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مؤلف کتاب­های درسی.
    به دنبال آن، در تاریخ دوشنبه ۲۱/۹/۱۳۹۰ اولین جلسهٔ گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با حضور اعضای شورا تشکیل شد. در این جلسه ابتدا دکتر حدّاد عادل خطوط کلی و هدف فرهنگستان را از تشکیل گروه تشریح و رهنمودهای لازم را ارائه کرد. وی ضمن بیان سابقهٔ گروه در فرهنگستان و چگونگی و ضرورت تشکیل آن، عمده­ترین انتظارات فرهنگستان را از این گروه به شرح زیر برشمرد:
    ۱٫ تهیهٔ سند ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی؛
    ۲٫ تبیین روش­های آموزش زبان، ادب، خط و رسم‌الخط؛
    ۳٫ بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در مناطق دوزبانه؛
    ۴٫ جهت­دهی به مسائل آموزش زبان و ادبیات فارسی در آموزش‌وپرورش نظیر ساعت، آزمون، محتوا، روش­های آموزش، آموزش معلمان؛
    ۵٫ استفاده از رسم‌الخط و برابرهای ساختهٔ فرهنگستان در کتاب­های درسی؛
    ۶٫ تهیهٔ برنامهٔ سه‌ساله و تشکیل دست‌کم سه کارگروه برای آماده‌سازی محتوا و تصویب در شورا.
    در اولین جلسه شرح وظایف گروه تدوین شد و در جلسهٔ مدیران فرهنگستان به تصویب نهایی رسید. اهداف این گروه به شرح زیر است:
    ۱٫ پیگیریِ اجرایِ مصوّبه‌های فرهنگستان در کتاب­های آموزشی؛
    ۲٫ نقد علمی و آسیب‌شناسانهٔ وضعیت آموزش زبان و ادبیات فارسی؛
    ۳٫ تهیهٔ سند ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی.
    عمده‌ترین وظایف گروه در حوزه­های برنامه­ریزی، پژوهش و ارتباطات عبارت‌اند از:
    ۱٫ برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای ارتقای سطح آموزش زبان و ادبیات فارسی و اصلاح آن در کشور؛
    ۲٫ پیگیری اجرای مصوّبه‌های فرهنگستان در تمام کتاب‌های درسی و سایر مواد انتشاراتی و آموزشی؛
    ۳٫ ارزیابی و نقد برنامه­های تربیت معلمان آموزش زبان و ادبیات فارسی؛
    ۴٫ اجرای پژوهش‌هایی برای نقد علمی وضعیت آموزش زبان و ادبیات فارسی در آموزش‌‌وپرورش و آموزش عالی؛
    ۵٫ تدوین اصول، اهداف، راهکارها و سیاست‌گذاری­های کلان آموزش زبان و ادبیات فارسی در قالب تدوین منشور و سند ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی و ابلاغ از طریق مراجع مربوط؛
    ۶٫ پیشنهاد تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در حوزهٔ آموزش زبان و ادبیات فارسی و حمایت از آن­ها.
    ۷٫ حمایت از مجلات، راه‌اندازی وبگاه، تولید نرم‌افزار برای مراکز دانش‌آموزی و دانشجویی همسو با رویکردها و سیاست‌های فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛
    ۸٫ حمایت از تولیدات در حوزهٔ روش‌های علمی آموزش زبان و ادبیات فارسی در مراکز آموزشی؛
    ۹٫ برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های تخصصی در حوزهٔ آموزش زبان و ادبیات فارسی یا مشارکت در آن­ها.
    ۱۰٫ ارتباط مؤثر و تعامل سازنده با وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری؛
    ۱۱٫ همکاری با گروه‌های دیگر فرهنگستان و بهره‌گیری از نتایج فعالیت‌های آنان؛
    ۱۲٫ ارتباط علمی با متخصصان، منتقدان، محققان و انجمن­های ادبی در عرصهٔ آموزش زبان و ادبیات فارسی.